No Offer, No Sale!

Hør hvordan du på et øjeblik kan sælge meget mere, især for virksomheder der sælger ydelser og ‘timer’

 

Skab salg og værdi for dine kunder

Her er et hurtigt tip til hvordan du kan sælge meget mere når du markedsfører dig på internettet. En af hyppigste fejl jeg ser, er at virksomheder falder i én ud af to kategorier. Enten så promoverer du kun med salg når du markedsfører på nettet – det vil sige at hver eneste gang der bliver postet på Facebook, LinkedIn eller andre steder, så handler det kun om at presse salg igennem.

I den anden kategori, er fejlen helt omvendt. Dette opstår typisk hvis du er en lille virksomhed, måske en lidt mere personlig af slagsen, som kun giver værdi; du viser hvad du kun, hjælper, giver gode råd, guider, vejleder folk… Men glemmer lige i processen at fortælle hvad det er du er dygtig til og hvad du kan hjælpe dine følgere med.

Find den gyldne middelvej

Hvordan finder man så balancen mellem de to? De allerbedste resultater opstår hvis du finder et godt sted i midten mellem de to kategorier. Hvis du f.eks. går live på Facebook, ligesom jeg ofte gør, skriver blog posts eller laver YouTube-videoer - altså producerer indhold hvor du forsøger at hjælpe dine kunder med en problemstilling eller gøre dem klogere – så skal du lige huske at fortælle hvad du laver. Det kan være en gang hvert femte minut, i slutningen eller i starten af en video, og behøver ikke at tage mere end tredive sekunder. Det kan f.eks. se sådan her ud:

”Hvis du synes den her slags indhold er fedt og du gerne vil have hjælp til at gøre endnu mere i din virksomhed, så er det præcis det jeg hjælper med. Jeg støtter virksomheder i deres online markedsføring og du kan læse meget mere inde på maltesmarketing.dk eller ved at sende mig en besked her på Facebook.”

Det er alt du behøver at gøre. Så kan vi fortsætte med at give nogle gode tips og give værdi til seerne/læserne.

Kombiner hjælp med salg til kunderne

Der findes mange virksomheder der typisk er et sted hvor det går okay, men de vil gerne have at der skal ske lidt mere. Vi plejer at få rigtig god respons når vi skruer en smule op for ’sælgerhjertet’.

Der er rigtig mange, især mindre og nystartede virksomheder, som rigtig gerne vil gøre det godt. Du kan måske sidde med nogle negative holdninger omkring at sælge for kraftigt eller for meget. Det kan få mange til fuldstændig at afholde sig fra at sælge og i stedet bare sige ”jeg arbejder med det her”, uden at gøre mere ved det.

I stedet, så prøv for eksempel at forklare hvorfor du er unik og hvad du gør anderledes end de andre.

For eksempel kan du sige at du er en lille virksomhed og derfor betyder dine kunder enormt meget for dig. Du gør derfor dit bedste for at hjælpe dem med de problemstillinger som du kan løse.

Lad os sige du arbejder med en form for kropslig terapi, så kan det være at du har mere overskud og tid til faktisk at gå i dybden med kunden, tale med dem og forstå deres problemer, inden du forsøger at stille en diagnose og behandling.

Lysten til at hjælpe

Prøv at kombinere lysten til at hjælpe dine kunder med også at turde at sælge, bare en lille smule. Lav en slags tilbud – ”hey, jeg kan hjælpe med det her. Hvis du vil have hjælp til det, så giv mig et ring eller send en e-mail” – eller hvordan du nu foretrækker at gøre det. Det betyder ikke at du skal skrue helt op og blive en irriterende sælgertype som ringer alle folk op og forsøger at proppe et abonnement i halsen på dem, som de egentlig ikke ønsker.

Men hvis du tænker at der godt måtte ske lidt mere i din virksomhed (eller meget mere!), så prøv lige at bruge 30 sekunder eller i tekstform 2-3 linjer på at fortælle hvad du hjælper med i det indhold du laver.

Det kan være alt fra en samtale med en netværksgruppe, et oplæg, blogpost, video, Facebook- og LinkedIn-opdateringer.

Husk også at fortælle hvor folk kan få mere hvis de gerne vil have hjælp fra dig.

Det er OKAY at sælge

Du er trods alt på nettet for at sælge dine ydelser som virksomhed. Derfor er du også nødt til at promovere de ydelser lidt.

No offer, no sale!

Husk altid at få fortalt, hvad det er du gør for folk.

Hvis du gerne vil have mere hjælp til online markedsføring – fx annoncer på Google søgninger eller til din kundegruppe på Facebook, så tag kontakt til mig. Fortsat god dag!

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!