Hvordan kommer du til næste niveau med din markedsføring?

3 trin for hurtig hjælp til marketing

Der er flere forskellige områder man kan fokusere på og løfte, men en klassisk begynderfejl er at fastlåse sig på at man skal bruge en særlig teknik eller et produkt for at opnå bestemte ting.

Prøv i stedet at træde et skridt tilbage og se på de områder du mangler at sætte ind på. Skal du have flere mennesker til din hjemmeside? Skal vi arbejde på at forbedre selve siden og hvilke ting kan vi gøre anderledes? Eller skal vi i stedet fokusere på de besøgende der ikke har valgt at købe og er gået væk fra hjemmesiden, så de kommer tilbage og køber vores produkter?

Trin 1: Flere besøgende

Der er selvfølgelig en masse metoder til at få flere mennesker ind på hjemmesiden. Man skal overveje hvad det er man gør nu og hvad man mangler at gøre.

En af de store kunne for eksempel være søgeannnoncering på Google Ads, hvor vi vælger de ord som vi mener kunder søger på og som kunne bruge vores løsning. Her kunne vi sætte ind og udvide hvis vi ikke har gjort det. Det næste kunne være at kopiere annoncerne, så snart at Google er oppe og køre for os, og så sætte dem ind på Bing Ads.

Bing er ofte kun måske 10-15% af trafikken i forhold til hvad Google kan levere, men hvis vi har maksimeret den anden kanal, så giver det god mening også at udvide der. Det kan også være du skal den helt anden vej og i stedet arbejde på Facebook hvis du har mange følgere derinde, eller andre sociale medier som Instagram og Snapchat. Det handler om at få konverteret folk til at gå ind og kigge på din hjemmeside.

How to?

Dette kan du gøre ved at lave noget gratis indhold, lave nogle konkurrencer, fortælle om hvad du tilbyder af ydelser eller noget helt andet. Det kan også være decideret betalte annoncer fra Facebook, hvor vi enten annoncerer til mennesker som har haft med os at gøre eller folk som vi tror kunne interessere sig for de ting vi gør. Dette kunne være fordi at de måske har søgt på konkurrerende eller lignende ydelser, eller bare interesserer sig for det samme område som vi er i.

 

Trin 2: Content-marketing og konverteringsoptimering

Content-marketing handler om at producere indhold i form af tekster, artikler, videoer og alt muligt andet til at forsøge at trække folk ind på vores hjemmeside, så de faktisk kommer ind og kigger. Det kan gøres på mange måder, f.eks. ved at skrive en artikel på LinkedIn eller udgive en e-bog som kunderne kan hente. Her har jeg jo min egen e-bog på gratisebog.dk med 43 siders guld og reel rådgivning til hvordan du kommer videre med din online markedsføring, som du kan klare selv. Hvis du har brug for min hjælp til det, så er du velkommen til at kontakte mig, så skal jeg nok kigge på dit også.

Hvad skal du producere af indhold?

Du kan altså lave alt lige fra en e-bog, online kursus, podcast eller en video. Det skal være noget hvor folk lærer dig at kende og finder ud af hvad du kan hjælpe med og hvad du kan gøre for dem.

Derudover er der også et par forskellige ting du kan gøre for at få flere folk ind på din hjemmeside. Tag det område som der er størst hul i lige nu, og så se om du ikke kan udvide det. Hvis der er noget du allerede har helt styr på, men som du ved at du ikke udnytter fuldt ud, så kan det være du skal sætte ind dér.

Når de så er kommet ind på hjemmesiden, hvad kan vi så gøre? Det første trin jeg altid hjælper folk med, er at se på hvor den ydelse eller det produkt som du forsøger at sælge til folk ligger – hvor lander kunderne henne hvis de for eksempel kigger på en betalt annonce eller noget af dit indhold ude på nettet? Hvor godt beskriver den side det som du forsøger at tilbyde kunden?

Kunst og salg

Det er lidt en kunst at kunne fortælle om hvad man kan tilbyde på interessant nok sprog til at folk har lyst til at læse om det. Men det næste er også at man får nok information med til at folk faktisk kan tage en beslutning og har lyst til at købe det produkt eller den ydelse, eller i hvert fald tager samtalen med dig omkring det, for at I kan komme videre.

Det er noget af det første du skal have styr på. Lander kunderne på det optimale sted på hjemmesiden? Hvis du sælger 200 forskellige ting, så er det ikke sikkert at det er den bedste idé at sende dem ind på forsiden. Medmindre din forside netop er et overblik over hvordan man graver sig ned i hvad det nu er du tilbyder. Generelt skal man dog altid forsøge at ramme den bedste side på din hjemmeside, der beskriver det du gerne vil have at folk handler på.

Konverteringsoptimering og forbedring af kundeoplevelsen

Dernæst, så kan vi kigge på om der er noget vi kan gøre på selve siden for at det bliver nemmere for kunden at konvertere. Hvis du sælger ydelser, så vil du nok gerne have en dialog med dem og kontakte dem via mail. Hvis du sælger produkter, især simplere produkter som man kan handle med det samme, så skal vi selvfølgelig måle på hvor mange der køber når de kommer ind.

I konverteringsoptimering forsøger vi at arbejde med siden vi har. Kan vi gøre teksten bedre, kan vi gøre det nemmere, kan vi gøre det mere simpelt at forstå? Et princip du kan bruge, er at sigte efter at den side som kunderne lander på, skal have ét formål alene. Den skal ikke både sælge dit nyhedsbrev, et gratis produkt, ugens tilbud, det produkt de kigger efter og fem forskellige andre ting. Der skal gerne være én tydelig handling når man har kigget på den her side. For eksempel, så skal man købe den her vare, henvende sig på noget, eller skrive sig op til et produkt.

Et eksempel - med en simpel handling og call to action

Hvis du går ind på gratisebog.dk, for eksempel, så kan du se at der er kun én formular og en ting du kan gøre. Du kan kun skrive dig op til at få bogen og så kan man faktisk ikke andet, for det er det eneste der skal ske på den side – at folk får lov til at hente min e-bog og kan få hjælp af den. Det samme gør sig gældende hvis du sælger et produkt, så skal du ikke sende folk ind til en eller anden enorm oversigtsside med 200 forskellige muligheder, for det er ikke sikkert at de stadig er i browse mode. Hvis de har besluttet sig for at de skal have en helt specifik robotplæneklipper af et eller andet mærke og modelnummer, så skal de lande på den side som kun omhandler det produkt med en pris og en kæmpe stor ”Læg i kurv”-knap. Mere behøves ikke, for vi skal helst gøre det nemt for dem.

Hvis kunderne derimod søger lidt bredere, f.eks. hvis du rådgiver om en lang række områder, så kan det være at det giver mening at sende dem til en oversigtsside. Så kan du fortælle om de ydelser du kan hjælpe med, men det kan også være bedre at sende dem hen til noget specifikt, hvis det er det de leder efter.

Konverteringsoptimeringen er i første omgang at få folk til at lande det rigtige sted, forklar hvad det er du sælger, vis hvorfor de skal handle hos dig og så gør det meget tydeligt hvad det er der skal foregå på den ene side, som kunden skal ind på.

 

Trin 3: Remarketing

saadan-goer-du-din-forretning-stoerre-400w-489h.png

Den tredje ting du kan arbejde med, er de mennesker som er kommet ind på hjemmesiden og har valgt ikke at købe eller henvende sig til dig. Hvad kan vi gøre ved dem? Der kan vi bruge det der hedder remarketing. Du har muligvis allerede læst om det herinde, men ellers kan du gå ind på simpelremarketing.dk. Inde på min blog kan du også få et gratis minikursus i hvad remarketing er og hvad du kan bruge det til. Helt grundlæggende, så er det genmarkedsføring til de mennesker som har haft med dig at gøre.

Flere varianter - men vi skal altid være "top of mind"

Det kan komme i to trin – enten kan det være at de har været inde på din hjemmeside og kigge, og måske endda har været inde og kigge på nogle af dine produkter eller ydelser. Så kan vi sende et budskab der giver mening ud fra enten hvor de har været eller hvad de har gjort – eller simpelthen bare minde dem om at du eksisterer. Det er det vi kalder ’top of mind’ næste gang de tænker på at købe det produkt eller den type ydelse som du står med.

Den anden variant, er at du kan genmarkedsføre til alle de mennesker som har haft lidt med dig at gøre.

For eksempel dem som følger din Facebook eller Instagram, hvis de har kommenteret, skrevet, liket, eller måske sendt dig en direkte beske - så er der mulighed for at sende et annonceringsbudskab til dem. Så kan vi både øge mængden af folk der kommer ind på vores side, vi kan forsøge at gøre det bedre med de mennesker der er på vores hjemmeside ved at give dem den rigtige information og så hjælpe dem til at tage en handling. Vi kan også minde folk, der er røget væk fra siden, om at de skal komme tilbage og kigge på de produkter som du tilbyder.

Vil du have mere hjælp?

Alle de her ting er noget jeg berører i min e-bog - "Sådan gør du din forretning større, mere profitabel og lettere at drive", som du nok efterhånden kan adressen på - gratisebog.dk. Her får du faktisk delt emnerne op i seks trin, hvor vi også kigger på hvad det er for nogle mennesker vi egentlig annoncerer til, hvem er det vi bruger vores energi på og hvad er det for et produkt vi viser frem til dem. Det giver nemlig rigtig god mening at forsøge at matche de rigtige mennesker med det rigtige produkt således at der er bedst mulig chance for at de bliver tilfredse med det de køber hos dig, hvad end det så er produkter eller ydelser.

I e-bogen får du seks trin til hvordan du kan skalere din forretning og der er også en masse fede tips til hvordan du kan komme videre med de her tre hovedområder vi har talt om i dag. Jeg håber at du kan bruge det til noget og så er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig inde på Maltesmarketing.dk hvis du har brug for hjælp til din online markedsføring.

 

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!